top of page
Nieuws: Blog2

Stadskunst van Margriet Snaterse veelvuldig te bewonderen in Laak


De kans dat je een kunstwerk van Margriet Snaterse in Laak tegenkomt is enorm groot. Margriet heeft in ons stadsdeel namelijk al meerdere projecten met veel succes afgerond. Haar insteek is altijd om samen met buurtbewoners of kinderen uit de wijk kunst te maken om aan de hand daarvan mensen te verbinden met elkaar en hun omgeving.


Verbinden is Margriet niet vreemd want voordat ze fulltime kunstenaar werd werkte ze op verschillende locaties in de sociale sector. Want na de kunstacademie in Rotterdam heeft ze ook de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening afgerond. "Ik heb voornamelijk gewerkt met jongeren, ouderen en vluchtelingen in verschillende wijken voor meerdere organisaties. Dit gaf mij veel plezier en voldoening. Mijn laatste baan als opbouwwerker was voor stichting Boog. Door een reorganisatie in 2013 raakte ik daar mijn baan kwijt. Daarna heb ik nog voor Vestia gewerkt, maar ik kwam binnen op een hele ongunstige tijd, door de derivaten crisis kreeg ik geen contract verlenging waardoor ik werkloos werd.

Omdat ik het te lang vond duren en ik nergens een andere baan kon vinden ben ik mij meer gaan richten op het fulltime kunstenaar zijn. Een voordeel was dat ik een heel groot netwerk had opgebouwd door al het werk dat ik in Den Haag gedaan had. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en langs al mijn contacten gegaan om mijn ideeën, kunst voor en met de buurt, te presenteren. Dit idee werd zo goed ontvangen dat ik eigenlijk in een korte tijd heel veel opdrachten kreeg en een atelier opende in de Binckhorst.

Niet altijd even welkom

Van Vestia kreeg Margriet in de Schaapherderstraat de opdracht twee muurschilderingen te maken samen met de bewoners uit Spoorwijk. Op deze muren waren twee zelfgemaakte doelen getekend en er was best wel wat overlast van voetballende hangjongeren. "Bij z'n opdracht ga ik altijd gewoon aanbellen bij de mensen, deur aan deur, om ideeën op te halen wat hun graag op deze locatie willen zien. Soms reageren mensen wat cynisch of willen totaal niet meewerken maar meestal als je bij mensen wat meer doorvraagt en vertelt wat je doel is komen de ideeën vanzelf.


“Terwijl ik bezig was om wat ideeën met bewoners uit te werken op de muren kwamen er plotseling een aantal andere buurtbewoners aanstormen. Ze waren niet erg blij met mijn werk omdat we hun eigen gemaakte doel op de muur aan het overschilderen waren en er dan niet gevoetbald kon worden. Dit alles terwijl er een voetbalkooi aan het einde van de straat staat. Het bleek dat het voornamelijk bedoeld was voor de kleinere kinderen in het hofje, die de straat nog niet over mochten steken. Er ontstond een behoorlijke discussie met bewoners die wel een schildering wilde. We hebben dit toen in overleg met alle bewoners opgelost door in de muurschildering rekening te houden met alle partijen. Zo zie je aan de enge kant op de muur drie ballonnen die het ene voetbaldoel voorstelt en aan de andere kant bij de zwemmer is het doel aangegeven doormiddel van twee boeien in het water. Zo konden de hele kleintjes hier blijven voetballen en de grotere naar de voetbalkooi. Iedereen tevreden en de buurtbewoners waren ook gelijk weer een stukje meer met elkaar verbonden."

Alles van binnen naar buiten trekken

"Het project met bewoners dat ik heb mogen doen in de Stieltjesstraat was ook erg bijzonder. Er zouden vier schilderingen komen op elke flat 1 en ik had bedacht dat dit een huiskamer, badkamer, slaapkamer en keuken moest worden. Ik ben tijdens een informatiemiddag waar bewoners waren uitgenodigd aan een tafeltje gaan zitten en iedereen die mee wilde doen mocht een item meenemen dat in het kunstwerk moest komen. Een jongetje kwam aan mijn tafel en vertelde glimlachend dat hij zelf in het kunstwerk wilde, helemaal prima! De reden waarom ik voor dit project voorwerpen van bewoners heb gebruikt is, zodat men zich meer vertegenwoordigd voelt in zijn/haar straat. Mensen vinden het superleuk om aan andere bijvoorbeeld te vertellen; Dat is mijn theepot in het kunstwerk!"

"Je moet het zien als thuiskomen, het is jouw huis, het zijn jouw spullen. Door die spullen naar buiten te brengen wordt de buitenruimte niet meer anoniem maar voelt het ook als een deel van jouw huis. Door je thuisgevoel naar buiten te trekken hebben mensen ook veel meer de neiging deze ruimte op te ruimen en gezamenlijk te onderhouden. Dit is mijn wereld en hier hoor ik thuis en je eigen huis hou je immers ook netjes, toch?"


Het Vlekkenmonster

"Ik geef meerdere lessen maar momenteel ben ik bezig met een workshop met kinderen bij Bij-1 in de Prudens van Duysestraat in Spoorwijk. Hierbij laat ik de kinderen tekeningen maken aan de hand van het vlekkenmonster idee. Hierbij gebruiken we waterverf dat we op papier gooien. Daarna laten ik de kinderen bedenken wat ze in die vlekken zien en mogen ze dat er dan in tekenen. Aan het einde van de workshop gaan we bekijken welke vlekkenmonsters we gaan gebruiken voor een muurschildering in de straat. Van de eigenaar van het gebouw mochten we helaas op de muren van Bij-1 niets plaatsen. We hebben daarom buurtbewoonster Ingrid Kamminga, die een prachtig stuk muur in de straat heeft, bereid gevonden om straks op haar buitenmuur de schildering aan te brengen."

Margriet heeft als verbindende stadskunstenaar in Den Haag al ruim 30 projecten gedaan en hoopt dat er nog vele mogen volgen. "De meeste reacties krijg ik toch nog steeds wel op de schilderingen die ik gemaakt heb op de pilaren van de Ellips naast Hollands Spoor. Op deze centrale locatie, waar veel trams, auto's en fietsers rijden, komen dagelijks duizenden mensen langs. Op de pilaren zijn reuze bloemen geschilderd waar kinderen in klimmen. Dit zijn de kinderen die ook daadwerkelijk in het complex wonen.”


In totaal heet Margriet in Laak nu zes werken gemaakt. Zo kan je buiten de twee eerdergenoemde, ook nog haar werken in de portiekingang van de flats aan de Neherkade (de Lamel), het gedicht van Nelly aan de Thijssestraat, de 1,5 meter zonnebloemen bij stichting Schets en een muurschildering op de oude gymzaal van de Jeroenschool in de Oltmansstraat bezichtigen.


Wil je meer weten over Margriet Snaterse of haar projecten bezoek dan www.MargrietSnaterse.nl

bottom of page